Beauty Dash

Niedoczynność tarczycy a problemy skórne – jak sobie z nimi radzić

Każde zachwianie równowagi hormonalnej, nawet to niewielkie odbija się na naszej odporności, nastroju i wyglądzie skóry.  Choroby tarczycy należą do najczęstszych chorób cywilizacyjnych występujących u kobiet w różnym wieku.  Niestety ich liczba stale rośnie.   U osób borykających się z problemami tarczycy występują zaburzenia metabolizmu, zachwiana psychika, ale także poważneproblemy skórne. W przypadku kobiet starszych utożsamia się je z nadchodzącą menopauzą, natomiast u młodszych tłumaczy się zbyt szybkim trybem życia.Dlatego tak ważne jest wykonywanie badań profilaktycznych. Dzięki nim jesteśmy w stanie dojść do źródła problemu. Ja sama regularnie wykonuję sobie badania profilaktyczne na poziom TSH (tyreotropina) od momentu kiedy wyczytałam, że zapalenie łojotokowe skóry jest dermatozą charakterystyczną dla nadczynności tarczycy. Na szczęście wyniki badań mam ok, ale przynajmniej już wiem, że nie to powoduje mój problem.

Pierwszym symptomem zaburzeń są zmiany uwodnienia i natłuszczenia skóry:skóra sucha, odwodniona lub bardzo tłusta, łojotokowa, również zmiany jej koloru. Szczególnie należy zwracać uwagę na nawodnienie skóry. Dlaczego? Otóż wahania hormonów wywołują zmiany w przepływie wody w naszym organizmie. Następną ważną rzeczą jest fakt, iż układ hormonalny jest ściśle powiązany z układem odpornościowym i nerwowym. Co nam daje taka informacja? A np. to, że jeżeli przez cały czas jesteśmy pobudzeni, wręcz euforyczni, albo permanentnie mamy doła, coś ewidentnie jest nie w porządku. Takie zachowania mogą świadczyć o zaburzeniach pracy tarczycy. Musimy być świadomi tego, że jeżeli jest nam zimno lub ktoś, coś mocno nas zdenerwuje, nasz organizm reaguje na to zmianami natężenia produkcji hormonów, które regulują różne procesy wciele. Zdarza się jednak tak, że tego rodzaju, nazwijmy to przeciążenia są dla nas za ciężkie, trwają zbyt długo, mówiąc dosadnie – przekraczają możliwości naszego organizmu i  powstaje stan zagrożenia. Organizm nie ma siły reagować w sposób normalny, więc broni się, ucieka lub blokuje pewne procesy. Wrócenie do początkowej równowagi jest trudne, przez co człowiek gubi swój rytm i wchodzi w stan przewlekłego stresuGdybyśmy pozostawali w stanie relaksu, układ hormonalny funkcjonowałby idealnie, ale to się bardzo rzadko zdarza. Nie pozostaje nam nic innego jak po prostu dążyć do tego stanu cały czas. Wprowadźcie w swój plan tygodniowy kilka chwil tylko dla siebie, chwil relaksu. Ja już to zrobiłam, choć wydawało mi się, że mój plan każdego dnia pęknie w szwach. Przeorganizowałam się i uwierzcie – nie pękł.

NIEDOCZYNNOŚĆ  TARCZYCY

W przypadku niedoczynności tarczycy mamy do czynienia ze spowolniononym metabolizmem, do którego naturalnie skóra się dostosowuje. Konsekwencją tego jest nadmierna suchość skóry, a jej codzienne nawilżanie domowymi sposobami nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Skóra staje się blada, przybiera żółtawy odcień. Dzieje się tak na skutek zaburzeń pracy wątroby i odkładania się w skórze karotenu. Dlatego jeżeli po zjedzeniu kilku marchewek robisz się żółty, a próby wątrobowe masz w normie, warto sprawdzić czy z tarczycą jest wszystko ok.

Kolejnym problemem wynikającym z zaburzeń pracy tarczycy u osób z niedoczynnością jest wypadanie włosów oraz ich zwiększona łamliwość. Niestety stosowanie różnego rodzaju odżywek i szamponów do włosów nie pomaga w walce z problemem. Włosy nadal są suche, pozbawione blasku i objętości.

Niedoczynność tarczycy nie oszczędza nawet paznokci. Chorzy skarżą się na ich nadmierną łamliwość i powolny wzrost. Zauważalne są również zmiany w ich strukturze w postaci podłużnych bruzd, które bynajmniej nie są wynikiem nieprawidłowo wykonanego manicure czy pedicure.

Następnym nieprzyjemnym powikłaniem niedoczynności tarczycy jest obrzęk tkanki łącznej objawiający się opuchnięciami twarzy, dłoni oraz nóg.

Pielęgnacja skóry przy niedoczynności tarczycy.

Wskazaniem tutaj są wszelkie zabiegi głęboko nawilżające z użyciem takich składników jak masło Shea, allantoina, d-panthenol, kwas hialuronowy, proteiny jedwabiu, proteiny mleczne, mocznik, oleje: arachidowy, z orzechów makadamia, z avocado. Pomocne mogą być zabiegi z mezoterapii bezigłowej, czy ultradźwięków, które wzmacniają penetrację substancji aktywnych w głąb skóry. Do pielęgnacji domowej zalecam skwalan, który jest naturalnym składnikiem ludzkiego sebum, czyli ochronnej warstewki łoju skóry. W przypadku cer nadmiernie suchych obserwuje się braki skwalanu, dlatego zaleca się wdrożenie go do codziennej pielęgnacji domowej. Skwalan w postaci olejku można zakupić przez Internet. Niesamowicie ważne jest także wprowadzenie do diety selenu. Dlaczego? Gruczoł tarczowy produkuje dwa hormony T3 i T4. Selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania enzymu o trudnej nazwie dejodaza tyroninowa. Enzym ten odpowiada za równowagę hormonów tarczyzy. Mówiąc dokładniej dejodaza tyroninowa przekształca T4, będący prohormonem w T3 – aktywną formę hormonów tarczycy. Przemiana ta jest bardzo ważna, ponieważ tarczyca sama z siebie produkuje znacznie mniej T3 niż T4, który jako prohormon ma niewielkie zdolności do pobudzenia organizmu. Dla nas odpowiednia ilość T3 jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest to powód dla którego tak ważne u chorych na niedoczynność tarczycy jest działanie również od środka i współpraca z lekarzem. Musimy wiedzieć, że zalecenia pielęgnacyjne skóry z niedoczynnością tarczycy nie przyniosą oczekiwanych efektów w 100%, jeżeli nie uświadomimy sobie predyspozycji do określonych problemów skórnych i nie zadziałamy kompleksowo.

Jeżeli chodzi o wypadanie włosów w przebiegu niedoczynności tarczycy konieczne jest wykonanie odpowiednich badań na poziom ferrytyny, czyli białka, które magazynuje zapasy żelaza oraz utrzymuje żelazo w odpowiedniej, nieszkodliwej formie. Badanie to jest zalecane także przy chorobie Haszimoto. Jeżeli poziom ferrytyny i jednocześnie żelaza jest za niski no to mamy problem. Może on wynikać ze stosowania niewłaściwej diety, ubogiej w  pokarmy z wysoką zawartością żelaza, zbyt małej zawartości kwasu solnego w żołądku (żelazo wchłania się w kwaśnym środowisku), ciąża, zbyt obfite miesiączki. Może być sytuacja również taka, że dietę mamy ok, a włosy nadal nam wypadają. Może to świadczyć o zaburzeniach wchłaniania żelaza z przewodu pokarmowego w wyniku uszkodzenia lub wadliwego działania kosmków jelitowych, uszkodzenia śluzówki lub po prostu niedostatku dobrych bakterii w jelitowych. Taka sytuacja wymaga wprowadzenia do diety probiotyków (polecam SANPROPI BARRIER), ale także konsultacji z lekarzem. Warto również pamiętać, że takie pokarmy jak kawa, herbata, jaja, nasiona roślin strączkowych, orzechy mogą hamować przyswajanie żelaza. Dlatego zaleca się godzinną przerwę pomiędzy spożywaniem powyższych pokarmów, a pokarmów bogatych w żelazo. Najlepiej przyswajalne żelazo znajdziemy niestety w produktach zwierzęcych, głównie podrobach, np. wątrobie, nerkach. Warto łączyć witaminę C z żelazem ponieważ zwiększa jego wchłanianie. Więc jeżeli decydujesz się zjeść na obiad wątróbkę ugotuj sobie do niej brokuły. Jeżeli chodzi o suplementację żelaza radziłabym tutaj konsultację z lekarzem, z uwagi na możliwość przedawkowania oraz wystąpienie skutków ubocznych takich jak bóle brzucha i zaparcia. Jeżeli uda nam się już ustalić źródło problemu wypadania włosów z pomocą przychodzi nam tu kosmetologia i medycyna estetyczna, np.: mezoterapia igłowa, osocze bogatopłytkowe, karboksyterapia.

Jeżeli chodzi o paznokcie pomocne mogą sie stać kąpiele dłoni w ciepłej oliwie z dodatkiem, np. olejku rozmarynowego, warto sięgnąć również po odżywki pielęgnacyjne. Takie działania pomogą w poprawie kondycji i regeneracji paznokci.

Ogólnymi zaleceniami przy niedoczynności tarczycy są zalecenia dotyczące zdrowego trybu życia – przestrzeganie podstawowych zasad zdrowego odżywiania oraz  bycie aktywnym fizycznie. Należy spożywać od 4 – 5 niewielkich posiłków, co 3 -4 godziny, pierwszy najpóźniej godzinę po wstaniu z łóżka, a ostatni 2 -2,5 godziny przed pójściem spać. Bardzo ważne jest także powolne i spokojne spożywanie posiłków. Nie powinno się przejadać, kończymy jeść jak czujemy lekki niedosyt, ponieważ uczucie pełnego najedzenia pojawia się dopiero 15 min po skończeniu posiłku. Warto zadbać o wprowadzenie do diety takie pierwiastki jak: cynk, selen, wapń, żelazo – mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie tarczycy.  A dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna w przypadku niedoczynności tarczycy? Wykonywanie regularnych ćwiczeń fizycznych podwyższa min. tempo metabolizmu, które w przypadku niedoczynności tarczycy jest zaburzone.

Tak w ramach podsumowania chciałam jedynie dodać, że chodzi o to żeby swobodnie płynąć we własnym tempie. Jeżeli na różne sytuacje z zewnątrz reagujemy spokojnie z dystansem to nasz układ hormonalny się stabilizuje. Jest to trudne i czasami wręcz awykonalne, dlatego warto znaleźć ten czas na powrót do równowagi, odnaleźć zwój własny sposób na relaks.

Skomentuj